Cara pembayaran dengan kad kredit dan mengapa anda harus mengelakkan pembayaran minimum

Bolehkah kita membuat pembayaran kad kredit minimum setiap bulan? Apakah kesan jangka panjang dan berapa yang harus dibayar?

Menurut Bank Negara Malaysia, kad kredit adalah kad pembayaran yang paling banyak digunakan di Malaysia.

Memandangkan pentingnya kad kredit sebagai instrumen pembayaran, dokumen polisi ini telah disempurnakan untuk mendorong pinjaman kad kredit yang bertanggungjawab sambil mempromosikan disiplin.
kewangan yang lebih kukuh di kalangan pengguna kewangan, di samping menyediakan saluran kepada pengguna yang rentan untuk mempercepat penyelesaian hutang kad kredit mereka.

Di sini, kami berkongsi faedah kad kredit, cara membuat pembayaran balik dan mengapa anda harus mengelakkan pembayaran minimum.

Berapakah pembayaran kad kredit minimum?

Bayaran kad kredit minimum adalah minimum yang boleh anda bayar pada baki kad kredit anda tanpa dikenakan denda kerana pembayaran lewat dan kemungkinan kenaikan kadar faedah.

Tetapi jangan terburu-buru atau merasa “selamat”, cukup buat pembayaran bulanan minimum penyata kad kredit anda, kerana faedah akan dikenakan dan akan memakan masa lebih lama untuk menyelesaikan hutang yang belum dijelaskan.

Sekiranya anda memperhatikan invois anda setiap bulan, anda mungkin mendapati bahawa pembayaran minimum anda mungkin berubah dari satu bulan ke bulan berikutnya.

Ingin menjadi yang pertama mendaftar untuk BANTUAN KERAJAAN? Anda harus menyertai telegram kami sekarang di https://t.me/ecentral

Cara mengira pembayaran kad kredit minimum

Kaedah 1

Sebilangan penerbit kad kredit mengira pembayaran minimum sebagai peratusan baki, biasanya antara 2% dan 5% pada akhir tempoh penagihan.

Contohnya: Bayaran minimum adalah 2% dari baki anda dan anda mempunyai baki RM1,000. Pembayaran minimum anda dikira sebagai: 1000 X 0.02 = RM20.

Kaedah 2

Pembayaran minimum anda juga dapat dikira dengan mengambil peratusan baki pada akhir bil dan menambahkan caj kewangan bulanan.

Contohnya: Pembayaran minimum anda adalah 1% dari baki anda. Sekiranya baki kad kredit anda adalah RM1,000. APR pada kad kredit anda adalah 12% dan kadar pembiayaan untuk bulan tersebut adalah RM10, jadi pembayaran minimum adalah RM10 + RM10 = RM20.

Sekiranya anda membuat pembayaran minimum setiap bulan, anda akan membayar lebih banyak faedah dan mengambil masa lebih lama untuk melunaskan hutang.

Anda juga boleh berjumpa dengan kalkulator kad kredit yang disediakan di laman web AKPK atau bank penerbit kad kredit anda.

Baca juga: Kad bank hilang: Berikut adalah 6 prosedur untuk dilakukan agar wang tidak ‘hilang’

Contoh situasi dan kesan pembayaran minimum

Lihat contoh pengiraan di bawah untuk melihat perbandingan senario agar lebih jelas dan memahami kesan membuat pembayaran kad kredit minimum.

i) Tempoh pembayaran menjadi lebih lama

Tempoh pembayaran hutang kad kredit akan meningkat sekiranya anda hanya membuat pembayaran minimum setiap bulan.

Lihat contoh pengiraan di bawah:

pembayaran kad kredit minimum
Sumber: Bank Negara Malaysia

ii) Peningkatan jumlah hutang kad kredit

Nilai pembayaran kad kredit meningkat setiap bulan jika anda hanya membuat pembayaran minimum setiap bulan.

Lihat contoh pengiraan di bawah:

iii) Laporan CCRIS terjejas

Sekiranya anda seorang pembayar pinjaman yang baik, laporan kredit anda akan menunjukkan perkara yang sama.

Sekiranya laporan CCRIS menunjukkan bahawa anda telah gagal atau selalu menangguhkan pembayaran, institusi kewangan mempunyai pilihan untuk menolak permohonan pinjaman anda kerana laporan sebelumnya memberi gambaran bahawa anda tidak menguruskan pinjaman dengan baik atau bahawa anda benar-benar menghadapi masalah kewangan.

Mulai 1 Julai 2008, anda akan menerima ganjaran jika anda segera melunaskan pembayaran dengan kad kredit, dan pada waktu itu institusi kewangan akan mengenakan caj kewangan secara berperingkat, bergantung pada pembayaran balik yang dibuat.

Baca juga: Cara melakukan CCRIS Online dan tinjauan manual melalui Bank Negara

Petua untuk menyelesaikan hutang kad kredit dengan cepat

  1. Kurangkan penggunaan kad kredit dengan segera
  2. Hentikan semua pemotongan langsung secara automatik (debit sendiri) pada kad kredit anda.
  3. Amalkan konsep memakai seberapa banyak yang anda boleh, perbaiki sebelum membeli yang baru. Kos pembaikan lebih rendah daripada membeli yang baru.
  4. Sekiranya perlu, tambah pendapatan sampingan anda. Anda tidak akan dapat membayar hutang sekiranya pendapatan anda tidak meningkat.
  5. Jangan berlengah dan merasa kasihan membayar dengan kad kredit hanya untuk mengharapkan bonus atau dividen ASB. Ini kerana faedah kad kredit jauh lebih tinggi, iaitu 15 hingga 18%.

Semoga bermanfaat.

Leave a Comment